Kajakk-ordliste
Komfort
Komfort og sittestilig er det man bør vektlegge mest. Sitter du ikke bra, kommer
du aldri til å trives med kajakken uansett hvor god den måtte være. Sikkerhet og
trivsel henger sammen med humøret, og humøret henger sammen med hvordan
sittemusklene har det etter noen timer i kajakken.
Manøvrerbarhet
Dette handler om både manøvrering og retningsstabilitet. Forholdet mellom disse
styres av hvor du padler. Stor manøvrerbarhet er mindre viktig på åpent hav enn
i trange farvann og motsatt. Med ror blir til og med en relativt uhåndterlig kajakk
fullt brukbar. I sidevind krever mange kajakker en eller annen form for
korrigering, og her er et ror eller senkekjøl en nødvendighet.
Sjødyktighet
Sjødyktighet innebærer at kajakken skal være lett å håndtere i vanskelige
forhold. Den skal gå lett og raskt i motvind og motsjø. Kajakken skal være
retningsstabil selv under vanskelige forhold. En sjødyktig kajakk er velbalansert
og uten overdreven forskjell mellom volum og form mellom for- og akterskip. Du
skal kunne sitte godt uten å gli rundt på setet og ha god kontakt med
kajakkskroget.
Marsjfart
Her må du skille mellom marsjfart og toppfart. Marsjfarten er den farten du kan
holde med liten anstrengelse i mange timer. Toppfart er resultatet når en veltrent
elitepadler drar på for full maskin noen hundre meter. Marsjfarten påvirkes også
med tilgjengelig muskelkraft. En lang kajakk kan ha høyere marsjfart med en
kraftfull padler. Men lengden gir også en større våt flate samt mer friksjon, og
kajakken kan derfor oppleves som treg av en svakere padler. Forskjellen mellom
en rask og treg kajakk er faktisk ikke stor, men noen minutter pr km kan bli mye
på en langtur.
Stabilitet
Det finnes en evigvarende diskusjon om kajakken skal være stabil eller rank. For
en nybegynner kan spørsmålet virke selvfølgelig, men mange erfarne padlere
foretrekker en litt rankere kajakk fremfor en stabil. En kajakk som er flat i bunnen
kan føles stabil på flatt vann, men den vil lett bli påvirket i grov sjø. En kajakk
som er rund i bunnen vil føles ustabil på flatt vann, men den blir lite påvirket av
grov sjø. Havkajakker som har mye volum i for- eller akterskip kan være
vanskelig å håndtere i grov sjø. I havkajakk- segmentet er det mange former. Er
du usikker i valg av kajakk er det lurt å ta en prøvetur.
Vekt
Kajakkene bæres sjelden over lange avstander, men man løfter dem ofte opp på
biltaket eller opp og ned fra båthuset. På vannet er det lettere å akselerere med
en lett kajakk, men vekten betyr ikke så mye når man har fått opp marsjfarten.
En lett kajakk kan være lettere å kontrollere i grov sjø, den svinger lettere og
kjennes mye mer lettmanøvrert. Men for de fleste er det en fordel å ha noe
ballast i kajakken. Legg en sandsekk eller plastkanne med vann i kajakken, og du
vil føle at kajakken blir betydeligere mer stabil.
Lengde
Lange kajakker har høyere toppfart og kan som regel laste mer, men de er også
mer kraftkrevende å padle og vanskeligere å svinge. En veltrent padler vi kunne
utnytte fartspotensialet med en lang kajakk, men en utrent padler vil føle at
kajakken er tung å padle og holde høy fart med. Korte kajakker akselererer
hurtig, men toppfarten nåes ganske raskt. Har du noen spørsmål, er det bare å
ringe oss eller ta en tur innom vår butikk. Vi har god kunnskap om kajakker fra de
fleste produsenter, og har testet de fleste kajakkene gjennom mange år.
Spring
Spring er kajakkens kurve i lengderetningen. Kajakker som er dypere på midten
enn stevnene har stort spring. Spring i kajakken kan påvirke stabiliteten og
retningsstabiliteten. Mye spring kan fort føre til at kajakken blir litt mer vinglete
og føles litt mindre stabil. Springet kan i første omgang påvirke
manøvrerbarheten. Stort spring: Lett å svinge. Lite spring: Vanskeligere å svinge.
Vi skiller mellom flat, rund eller v-formet bunn:
a) Flatbunnet kajakk
På en flatbunnet kajakk er bunnen flat. Denne konstruksjonen har høy stabilitet
på flatt vann. Den er lettmanøvrert, noe som gir trygghet i rolig farvann eller i
elv. Vann i bevegelse (elv) får ikke tak i skroget, og padleren har full kontroll. Den
surfer også meget lett. Denne konstruksjon er mest vanlig på elvekajakker.
b) Rundbunnet kajakk
Denne formen finnes både på konkurransekajakker og havkajakker. Det man
normalt kaller rundbunnet, er svak v-form som går over i runde sider eller en
smal, flat bunn med kraftige runde sidekanter. En rundbunnet kajakk har ofte
dårlig primærstabilitet, men den blir foretrukket av erfarne padlere ettersom den
går mykt og tørt i grov sjø. En rundbunnet kajakk er mye mer retningsstabil enn
en flatbunnet, men den er ikke så lettmanøvrert. Denne typen kajakk fungerer
best med ror eller senkekjøl (skeg).
c) V-bunnet kajakk
Klassisk konstruksjon som finnes på eldre kajakkmodeller. Kan forveksles med
knekk spant. Gamle konkurransekajakker (som nå har blitt mosjonskajakker) var
konstruert slik. V-bunn gir meget god retningsstabilitet, men v-bunnet kajakk kan
være vanskelig å manøvrere uten ror.