Miniekspedisjon i Oslofjorden

Korona tvang oss til å utforske nærområdet – med stor suksess! Her er min opplevelse.

02. juni 2020
Tekst: Stein Kynø
Foto: Stein Kynø

Vi er en gjeng voksne padlere som har padlet sammen i over 20 år. Noen mer enn andre. Tradisjonelt har vi årlig samling i området Grebbestad, Bohuslän, rundt pinse og Kristi himmelfart, men i år måtte vi altså tenke annerledes.

Kartet viser ruten min fra Horten til Akerøya på Hvaler, mandag-onsdag. Flere av oss har padlet denne ruten fra Oslo gjennom årene.

I år padlet jeg nordover fra Horten til Ramvikholmen rett sør av Tofte før jeg jeg gikk øst av Jeløya og ned til Sletter. Her traff jeg resten av forpartiet tirsdag kveld. Sammen fortsatte vi til Akerøya i Ytre Hvaler nasjonalpark, hvor hovedgruppa ankom torsdag. Retur til Oslo for hovedgruppa var med bil søndag, noen fra Utgårdskilen, og noen fra Larkollen.

Mandag, 18 km.

Min tur startet fra hytta mi like nord av Horten. I nydelig sønnavind padlet jeg via Mølen, hvor jeg hadde en kort leggstrekk, opp til den fine teltplassen på Ramvikholmen syd.

Ved valg av teltplass stod det mellom å beskytte seg fra kveldsvinden fra syd, eller morgenvinden fra nord. Heldigvis valgte jeg det første. Godt kledd nøt jeg solnedgangen med en bedre Snurring middag.

Det er toalett på øya, men denne var beskyttet av en svane på reir, så den lot jeg være i fred.

Tirsdag, 32 km

Etter en god natts søvn, og en enda bedre lang frokost samt litt egentid med en god bok, la jeg i veg østover. Nord av Bile valgte jeg å gå sydover, øst av Jeløya, både fordi jeg var alene (er skjermet farvann), og fordi jeg håpet å få litt glede av den varslede nordavinden. Det siste fikk jeg ikke.

Fra Moss går ferja over til Horten, så her må man være litt forsiktig. Jeg padlet gjennom kanalen og ut mot ferja. Da denne forlot kaia, så padlet jeg over leia og fortsatte sydover. Tidlig på kvelden ankom jeg Nordre Sletter, og fant en fin teltplass på NV-siden hvor det også var plass til resten av frampartiet.

På nordsiden er det flere toaletter og også søppelkasser. Kvelden ble rundet av med en Entrecote.

Resten av framparti ankom i 2300 tiden etter en seig dag på 50 km og fjellvandring på Håøya.

Pakking av kajakk på Ramvikholmen, mat og utstyr for en uke.
På tur over til Jeløya

Onsdag 28 km

Det fine været ga rom for en lang, god og solfylt frokost, jeg med brødskiver, de andre med havregrøt. Etter en rolig start seg vi sydover og stoppet i Engelsviken for å handle litt og fylle på vann. Fiskematbutikken der er noe av det lekreste jeg har sett, både på innhold, smak og service.

Vi diskuterte to rutevalg, ut på åpne havet via Missingen og Søster, eller vest av Hankø og over Strømtangen fyr mot Hvaler. Vi valgte det siste alternativet.

Etter lunsj på svabergene på Lyngholmen, skilte vi lag hvor Erling , Karianne og jeg valgte den vestlige ruta forbi Papperhavn og ned til Akerøya. Der ankom vi samtidig med Sigurd og Ann-Cathrin som gikk Skjeldsbusundet.

Nok en fin dag ble rundet av med en bedre middag, som vi nøt helt alene på øya. Akerøya har en stor slette med mange teltplasser, to sandvolleyball baner og flere toaletter, men ingen søppelkasser.

Fredag 16 km

Nå var alle på plass og tradisjon tro startet vi dagen med at første mann fyrte opp «misjonskjelen» med nesten to liter kaffe, det blir gjerne et par slike mens vi spiser og planlegger. Med melding om vind fra syd opp mot 8-9 m/s, så ble det en tur rundt Spjærøy fra øst mot vest.

Kvelden ble rundet av med de mest spennende retter på grillen.

Erling og Karianne i stille vann syd av Papperhavn
Bunnpris på Asmaløya

Lørdag 18 km

Etter en tradisjonell frokost og mer vind i vente, gjentok vi turen fra torsdag, men nå fra vest mot øst og isspising på Bunnpris. Nå begynte det også å tynnes i rekkene, og flere avsluttet turen.

Værmeldingen var jo spennende med økende vind og regn, kvelden lovte 18 m/s. Vi kom oss av gårde fra Bunnpris med Einar som sporlegger og i tett formasjon. Hvaler er et område med mange båter og båtførere av varierende kvalitet. Det er en av årsakene til at det er lurt å holde tett formasjon, for å bli sett.

Kvelden ble som lovet ! Vi rigget oss til opp i skogen som ga oss noe le fra vinden, og en Tarp som ga oss skjul fra regnet, men maten var like god

Søndag 5 km

Været lovet en frisk start og løyende utover, fortsatt mye vind fra syd. Etter frokost pakket og ryddet vi etter oss, før vi heiv oss ut i bølgende som nok ga oss 11/2meter i ryggen mot Utgårdskilen.

Vi hadde valgt østre innseiling som var trang og spennende. Her skilte vi lag før gruppen min stakk innom gamle vennet fra oppholdet i Tampa, mens gruppa til Sigurd fortsatte mot Larkollen og pick-up der.

Flott sandstrand på Akerøya

• Tørrdrakt: Kokatat Expedition

• Padlejakke Kokatat Pullover

• Redningsvest: Kokatat Centurion

• Garmin InReach GPS med tracker og SOS knapp, maritim VHF, Garmin 64, Olupus Though og nok strøm

• Våtsko: NRS

• Pumpe, årepose og taueline

• Telt: Hilleberg Saivo

• Primus: MSR Whisperlight Universal

• Sovepose: Mountain Equipment Helium 600 (dun)

• Vind-/vanntett og boble jakke fra Mountain Equipment

• Ull fra Devold

• Liggeunderlag: Exped 7

• Annet tjafs for å nye en uke i kajakken uten å fryse eller være sulten